söndag 8 januari 2012

Fisk

Jag är född och uppvuxen på landet, med en far som föder upp köttdjur, jagar vilt och äter rätt så lite fisk. Jag skyller inte på mina föräldrar eller min barndom, men ....jag föredrar helt enkelt kött framför fisk. Käkar jag ute på restaurang så väljer jag nästan så gott som alltid kött. I nio fall av tio. Hemma i mitt eget kök bereds väldigt lite fiskrätter.

Detta är ganska så intressant, med tanke på att min kära sambo inte äter kött. Han äter kyckling och fisk, men skyr kött från fyrbenta djur (anledningen till detta är lite rolig, men det tar vi någon annan gång). Jag lagar sällan kött hemma pga detta - jag tycker det är onödigt disk-skapande att laga två sorters mat bara för att jag ska få äta kött och J ska få äta något annat. När J inte är hemma slår jag ALLTID till på kött och har en liten köttfrossa här hemma...

J äter inte kött. Jag äter allt men oftast inte fisk. Vi äter alltså väldigt mycket kyckling.

Men.... jag tror jag just bestämt mig för att försöka bygga in fisk i hemmamenyn minst en gång i veckan ett tag framöver. Och försöka hitta bra fiskrecept som både är goda, ganska smala och går snabbt att tillreda - bra vardagsmat helt enkelt.

Jag tycker normalt inte om halvfabrikat - oftast kan jag laga godare mat än resultaten de ger utan större svårighet. Men för att komma igång med den här fiskutmaningen så tyckte jag det var godkänt att ta till genvägar. Att vi inte äter så mycket fisk beror ju på att jag är askass på att laga till fisk och inte har några superba fiskrecept i bakfickan. Dessutom är ett av de få halvfabrikaten jag handlar hem någorlunda frekvent just ett fiskrelaterat sådant - Arla Skagenpanna.


















Bildkälla: arla.se


Att tärna upp ett par-tre laxfiléer, salta och krydda med citronpeppar och steka upp och därefter hälla på en burk Skagenpanna och koka upp.... det är eg inte matlagning. Men det blir gott. Brukar dessutom krydda med extra dill, kanske några droppar citron, och ösa i ett par dl frysta ärtor. Serverat med kokt potatis med dill på så känns det som matlagning i min värld. Och är gott. :)

Nåväl. Det blev ingen Skagenpanna i varukorgen idag. Istället snubblade jag över några alternativ från Abba, färdiga såser som man bara tillsatte fisk till. Två av dessa åkte med mig hem - Mild Thaigryta för lax och Citronsås för ugnsbakad lax. De får även bli grunden för en ny etikettskategori här på bloggen - Maian testar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar