lördag 7 januari 2012

Viktprojektet

Det här med att starta en matblogg när man just bestämt sig för att ta tag i sin växande rondör, det kanske inte är att se som ett smart drag. Mycket god mat är ju ofta fet. Eller söt. Och som jag redan konstaterat, jag vill ogärna helt avstå från god mat. Min strategi är dock att försöka välja när jag ska tillåta mig själv att äta fritt och hur jag väljer vad jag ska äta mest av. Typ.

För jag vet ju hur man gör för att gå ner i vikt. Det vet nog alla tjockisar. Det finns inga mirakelkurer, det gäller att välja rätt mat i rätt mängder och göra av med den energi man stoppar i sig genom motion och träning. Problemet är inte hur man gör utan snarare ATT göra.

Jag är absolut ingen expert, men jag har en del erfarenheter av vad som funkat för mig innan. Jag har tidigare gjort en viktresa neråt genom att helt avstå bröd och pasta och äta så lite potatis och ris som möjligt. Nästan tio kilo gjorde det, tillsammans med dagliga powerwalks, lite styrketräning och över en sommars tid. Så det funkar - det jag upplevde som problem då var väl att det inte alltid var så lätt att äta ute eller hemma hos andra. Eller fika med kompisar. Och så illa som problemet var när jag drog igång det projektet är det inte nu. Jag har i stort hållit den vikten i två år, fram tills nu när jag släppte allt vad tyglar hette innan jul och som resultat gick upp tre kilo. Så.... jag tänker inte vara lite radikal den här gången. Och se om det funkar i alla fall.

Tre kilo tillbaka till utgångslägetär delmål 1 den här gången. Och sen delmål 2, det blir väl att ta de där sista 4-5 kilona som jag tänkte mig som huvudmål senast också.

Metod? Äta mindre portioner (för ärligt talat, jag äter lite för stora portioner, matglad som jag är), och välja bort en del kolhydrater och undvika socker under veckorna. Och röra på mig mer.

Hänger ni med på båten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar