söndag 21 oktober 2012

Glögg in the making

Jag har haft ett recept liggande i min receptpärm i flera års tid. Tänkt varje år att nu så, nu i år ska jag testa. Men så är det ett tidskrävande experiment, ett recept som tar flera veckor på sig att bli klart, och jag kommer aldrig igång i tid och så skjuter man det framför sig till nästa år.

Men i år, i år blir det av. I år ska jag testa att göra egen glögg. In fact, grunden är redan hoprörd och står i en vrå i vårt matrum och bidar sin tid.

Lite spännande är det. Lite risktagande ingår - jag har faktiskt aldrig smakat på resultatet av en färdig omgång. Jag går enbart på min exkollegas löfte om att detta är gott. Och jag kunde inte låta bli att tweaka hennes recept lite, även om det är första gången. Mest av snålhet, jag ville inte köpa 4 flaskor svagdricka när det eg bara behövdes 3,33 flaskor.... så jag kör med 3 flaskor = 4,5 l svagdricka istället för Marielles recepts 5 l.

Vill ni hänga med och testa? Här är receptet:

MARIELLES DUNDERGLÖGG

5 l svagdricka
2,5 kilo socker
0,5 kg russin
1 pkt jäst
1 bit ingefära (hur mycket är "1 bit"? Jag körde med motsvarande ett pekfinger i längd och tjocklek!)
1 påse hel kardemumma
3 påsar hela nejlikor
5 st råa potatisar
1 st 10 l-hink
gladpack

Rör ut jästen i lite socker + svagdricka.
Skala potatis och ingefära och skiva ner i grova skivor.
Blanda allt i hinken, rör om ordentligt.
Täck över hinken med gladpack som du gör små hål i.
Rör om 2 ggr om dagen i en vecka.
Ta upp potatisen efter en vecka eller vänta... (undras vad Marielle menar här...? :D)
Låt stå två veckor till.
Sila, häll upp på flaskor.
Om man inte vill ha sin glögg brun, tillsätt en flaska rödvin (före man häller upp på flaskor, eller vid servering? Osäker på vad Marielle menade här).

Så. Min glögg är satt. Ikväll blir första omrörningen. Spännande tider.... ska försöka återkomma med rapporter om vad som händer. Såhär ser det ut nu:

Bildkälla: Privat foto



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar