lördag 8 december 2012

Juliga biscotti

Idag kände jag mig lite huslig. Och eftersom jag redan igår bestämde att jag idag skulle ta det lugnt och inte planera utan göra saker som föll mig in och bara njuta av att vara lite oväntat ledig (eg skulle jag ha varit hundvakt åt mina föräldrar men de bestämde sig för att vara hemma och behövde inte min assistans), så blev dagen på det husliga temat!

Medan sambon promenerade till ett av stadens köpcentrum för att investera i nya mobiler till oss (japps, vi köpte varsin ny - lyxigt värre), ställde jag mig alltså i köket och bakade. Hade snubblat över Bevemyrs nyligen publicerade recdept på pepparkaksbiscotti  och bestämde mig för att testa. Har aldrig bakat biscotti själv förut - det lär bli fler gånger, för de här var både enkla och goda!

Pepparkaksbiscotti


Ingredienser 
100 g rumsvarmt smör
2 dl socker
3 ägg
7-8 dl mjöl
2 tsk malen ingefära
2 tsk malen kanel
0,5 tsk malen kryddnejlika
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
en näve mandlar, som hackas grovt (min variation på Bevemyrs recept, ett infall under pågående bak som visade sig mycket trevligt!)

Värm ugnen till 175 grader.
Vispa smör och socker tills smöret är smetigt och vitare, tog ett par minuter med elvisp på lågvarv. 
Rör ner ett ägg i taget - jag körde med  elvisp på lägsta nivå.
Blanda ner kryddor, bakpulver, vaniljsocker och salt.
Sedan bytte jag till degkrokar och tillsatte vetemjölet - två deciliter i taget och elvispen på lågvarv. Efter att de sex första decilitrarna tillsatts kunde jag klicka upp degen på väl mjölat bakbord och jobba för hand medan jag tillsatte det sista mjölet. 
Delade degen i två delar och sedan varje del i ytterligare två delar. 
Därefter kom jag på det där med att mandel och pepparkaka ju är gott ihop och att biscotti brukar innehålla grovhackad mandel. Hackade därför ner godtycklig mängd mandel grovt och rullade in den i två av degklumparna. De övriga två lät jag vara mandelfria.
Rulla ut degen till fyra längder, lägg över på en plåt med bakplåtspapper. Platta till längderna lite.
Grädda i ugn i 20 min.
Ta ut plåten, skär längderna i två centimeter breda sneda bitar och ställ tillbaka plåten i ugnen och grädda i ytterligare 10 min. 
Stäng av ugnen och låt plåten stå kvar i ugnen på eftervärmen tills kaklängderna torkat helt.
Sikta ev över lite lite florsocker när kaklängderna svalnat. 
Förvara i burk med tvättslutande lock.
Omnomnomnom....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar